neděle 8. dubna 2012

iOS/Android - proč jsou tyto mobilní OS tak úspěšné?

Tento příspěvek je součástí příspěvků o iOS a Android a zamyšlení nad tím, proč jsou tyto dva mobilní OS tak mocně rozšířené.

iOS
První zařízení, ve kterém byl obsažen iOS byl smartphone Apple iPhone 2G, který přinesl revoluci v ovládání dotykových telefonů (pozor, neplést si s tím, že přišel jako první s dotykovým ovládáním!). Psal se rok 2007 a Apple v podstatě definoval trh s dotykovými telefony, které neměly sloužit pouze na práci (jak bylo ve zvyku pro jiné platformy), ale především na zábavu. Podíl na trhu raketově rostl nejen díky absenci vážné konkurence, ale hlavně díky marketingu společnosti Apple a její schopnosti vytvořit kult kolem iPhone. To, že v té době telefon neuměl x věcí, které jiné konkurenční platformy/telefony uměly, bylo až druhořadé. Důležité bylo, že to fungovalo jak mělo a bylo to cool. V dnešní době je iOS druhým nejrozšířenějším mobilním OS; první místo zaujímá Android. Proč a jak viz. zde.

Apple pro svoje zařízení zvolil dvouroční cyklus, na kterém úzce spolupracuje s operátory (především v USA). První iPhone (2G) přišel v roce 2007 a jednoduše to nebyl žádný hit (ve srovnání s dalšími modely) - za rok prodeje se prodalo 6,1 milionu kusů (všechny čísla zde jsou celosvětově). Představení iPhone 3G byla opravdová bomba, protože telefon dostal konečně do vínku takové samozřejmosti jako je 3G konektivita, MMS, natáčení videa, atd. (vše toto běžné telefony na trhu měly). Tento pokrok se projevil na prodejích, kdy pouze za první čtvrtletí prodeje (Q4 2008) bylo prodáno 6,9 milionu kusů - zde je důležité podotknout, že na prodejnosti se podílela i předchozí doprodávaná generace (2G) - její prodeje v posledním čtvrtletí před uvedením 3G byly 0,7 milionu kusů. Pokud započteme i větší poptávku po předchozí generaci, díky nižším cenám a ilustrativně vyjádříme 1 milionem kusů, stále nám zbývá číslo 5,9 milionů kusů prodaných iPhone 3G v prvním čtvrtletí prodeje (toto číslo je fascinující až teprve v porovnání s první generací, která dosáhla v prvním čtvrtletí prodeje 0,27 milionu!). Takový úspěch měl iPhone 3G, který teprve dokázal naplno vyjádřit potenciál tohoto konceptu.
O rok později přišel další model - 3GS. V podstatě retuše 3G pro další rok. Prodejnost sice vzrostla, ale ne tak raketově jako při srovnání 2G a 3G. Zde už můžeme spatřovat jistou linii, kterou jsem naznačoval v úvodu - dvouleté cykly. Nebylo mnoho lidí, kteří si koupil 2G (pokud to srovnáme s 3G) a kteří byli ochotni si koupit 3GS. To pravé teprve přišlo v roce 2010, kdy byl představen iPhone 4, jehož prodeje byly obrovské - první kvartál 2010 (4Q) - 14,1 milionu kusů (opět je nutno si uvědomit, že toto číslo představuje 3GS + 4 dohromady). Co bylo důsledkem takového nárustu prodejů? Především dobíhající smlouvy zákazníků s modelem 3G, kterých bylo dohromady přes 10 milionů. Po roce a čtvrt přišel nový model 4S a i přesto, že nepřinesl nic světoborného (krom snad Siri), jeho prodeje dosáhly obrovských čísel - bylo prodáno 37 milionů v prvním čtvrtletí prodeje (Q1 2012; prodej za říjen-prosinec 2011)! Opět můžeme sledovat druhotnou linii uživatelů 3GS, kterých bylo celkově ke 30 milionům a kteří si !teoreticky! koupily nový model a prodloužily smlouvu. Krok, kdy Apple nedodržel svůj jednoroční cyklus, se vyplatil, protože nabalil mimo jiné i uživatele modelu 3GS, kteří si koupili 3GS později! Z tohoto důvodu je číslo tak obrovské.

Na následujícím grafu můžeme vidět, že prodeje dosahují nejvyšších čísel záhy po uvedení a naopak, těsně před uvedením nové generace prodeje klesají - očekávání lidí je obrovské.
převzato z ipadjailbreak.com


Apple se naučil prodávat předchozí generaci za nižší cenu a tím pádem se snaží konkurovat Android telefonům v levnějších sférách. Zároveň ale tyto starší modely kanibalizují novinku.

Nyní přistupme k tomu, co by se Apple mohlo z dlouhodobého hlediska vymstít.

1) Majorita zákazníků si iPhone kupuje u operátora, který ho musí dotovat - vyšší částkou, než jakýkoli jiný, především Android, telefon. Hezké je to sice pro zákazníka, ale zlé je to pro operátora. V USA se daná částka pohybuje až k hranici $450 - u nás to známe pod pojmem dotovaný telefon a rozhodně to není na tak obrovské úrovni, jako v USA, kde operátor AT&T dává model 3GS k úvazku zadarmo! 

2) Proč operátoři na toto přistupují? Prostě a jednoduše proto, aby neztratily zákazníky. Je to ale mnohem komplikovanější. Operátoři v USA vydělávají především na datech; jelikož se procentní podíl chytrých telefonů zvyšuje, budou přibývat zákazníků požadujících internetové připojení. Protože trh s chytrými telefony roste, operátoři budou mít obrovských dotací na iPhone plné zuby. Možnosti jsou dvě; (1) vyplakat si u Apple lepší podmínky nebo (2) promítnout cenu zákazníkům. Je obecně známo, jak Apple vyjednává svoje podmínky a tudíž i operátoři jsou malá páka, takže s největší pravděpodobností budou trpět zákazníci (na jazyk se mi derou slůvka jak jinak). Na druhou stranu i operátory nárůst chytrých telefonů něco stojí (výstavba infrastruktury) a tudíž se dá očekávat, že v budoucnosti nebudou ochotni přistoupit na vyděračské podmínky společnosti Apple.

3) Proč Apple potřebuje operátory? Apple vydělává především na obrovských (v porovnání s jinými výrobci) maržích ze svých výrobků - levně vyrobit, draze prodat. Ano, ale toto platí pouze na rozvinutých trzích, kde je kupní síla, ale ne na rozvojových trzích, kde kupní síla není a iPhone není schopen konkurovat s levnějšími Android telefony. Spolupráce s operátory je kritická, nicméně operátoři na těchto trzích nejsou schopni takových dotací, jako na rozvinutých trzích. Z tohoto hlediska nemá Apple šanci na takovém trhu jako je Indie, kde jednoznačně panují levnější Android telefony (o Nokia a RIM ani nemluvě). Průnik na rozvíjející se trhy je závislý na operátorech nejen na tamních trzích, ale především na těch na rozvinutých trzích, kde Apple bere peníze.

4) Poptávka po Apple věcech v Číně je obrovská a schopnost rozjet prodej na tomto trhu by pro Apple byla zlatý důl. Čím déle to trvá, tím hůře.

Operátoři prostě a jednoduše budou muset navýšit ceny iPhone a tím pádem budou jeho prodeje ohroženy...zatímco konkurenční platformy budou přebírat zákazníky díky ceně, kterou jsou schopné nabídnout.

Proč je ale iPhone (potažmo iOS) tak populární? Rozhodně nebudu schopen popsat všechny jeho výhody, ale pokusím se střízlivě popsat jeho úspěch (obecně ve světě).

1) Dostupnost, a to především ta časová. Několik dní po představení je daný výrobek okamžitě dostupný v předem určených zemích.

2) Obrovská základna zákazníků a hlavně vývojářů.

3) Obrovský App Store (o užitečnosti tisícovky aplikací lze polemizovat).

4) Obrovské množství příslušenství pro iPhone/iPod/iPad. To co můžeme najít u nás, je pouze kapka v moři toho, co dá najít v USA. Tam zašli už i tak daleko, že kdejaké rádio/hifi má v sobě slot pro zasunutí iOS zařízení; už jste někdy viděli automobil v jehož palubní desce je už z továrny vylysován slot na iPhone? Ne? Tak si zajeďte do USA. Atd. atd.

5) Kompatibilita s doplňky viz bod 4 (zároveň nevýhoda, protože se uvázaly na jeden konektor, který může brzy přestat vyhovovat) - obrovské možnosti i pro jiné společnosti, než Apple.

6) Skvělý ekosystém - některými milované, jinými nenáviděné iTunes.

Záměrně se vyhýbám pojmům jako stabilita, rychlost, vyladěnost. Proč? Stabilita - myslíte ten iOS4, který z iPod Touch druhé generace udělal nestabilní krám? Pomohly až záplaty, což samo o sobě mluví o vyladěnosti, kdy Apple má svoje zákazníky jako testovací myši pro nové verze iOS. Záplaty a opravné balíky vychází častokrát po vydání nové majoritní verze (může to svědčit o skvělé podpoře, pro mě je to ale známka neschopnosti a podlosti). Rychlost - myslíte ten 3G a 3GS, kdy vlákno s konverzací sms bylo schopné otevírat se i 5 a více vteřin? Nesčetněkrát jsem zažil kdy mi někdo chtěl ukázat sms a museli jsme čekat. iOS na iPhone začal být opravdu rychlý až s příchodem iOS4, potažmo iPhone 4. Do té doby to nebyla žádná hitparáda.

Proč je ale iPhone tak populární u nás, když použití je okleštěné (viz Siri, atd)?
Je to jakýsi falešný pocit exkluzivity. Na iPhone není nic světoborného (snad kromě ceny). Je to telefon, který je nablýskaný a náchylný na otisky z obou stran, s průměrným HW a na kost osekaným SW, který leda tak dovolí změnit tapety pod matricí ikon, nebo na lockscreenu. Možnosti individualizace
 jsou takřka nulové. Přesto je chtěný! Může za to zřejmě odér kvalitního výrobku Designed in California, Made in Foxconn!

Abych nebyl pouze pochvalný, z mého hlediska je iPhone a iOS pro jednoduché lidi (bez urážky). Někdo tomu říká, že to prostě funguje. Já tomu říkám může to ovládat pětileté dítě i osmdesátiletý děda. To není nutně na škodu, ale po světě pobíhají stovky milionů individuí, která mají stejný iPhone. Kam se poděla exkluzivita, na které si zákazníci, minimálně u nás, tolik zakládali?
Za mě tedy, iPhone není smartphone, je to telefon pro každého!


4 komentáře:

  1. Dobrý článok sumarizujúci iOS. Ale kde je ten v nadpise spomínaný Android?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu a upozornění na nefunkční odkaz. Druhá část je tedy dostupná zde:
      http://cobymelozaznit.blogspot.com/2012/04/android-v-soucasne-dobe-je-android.html

      Smazat
  2. Uprimne nechapu. Proc tolik kydani hnoje. iPhone oslovil trh pristrojem, ktery nabidl pro radu lidi s dumb phony nevidane a snadno ovladane funkce. A tahle skupina po tom co presla a ma sve aplikace nema duvod jit jinam. Jsou konzervativni, vsechno jim funguje a prechod jinam je nezajima a verm, ze mnohdy ani nevedi kam. Jiste se najdou lide, kteri maji dojem, ze mit ho v kapse je exkluzivni, ale ujistuju Vas, ze rada lidi ho ma proste proto, ze jim vyhovuje. Priklad je moje zena, vysokoskolsky vzdelana, do nedavna pouzivajici obycejny telefon od SE. Nechtela smartphone, prislo ji to komplikovane z toho co videla u me. iPhone ovsem ne a dneska uz by tezko chtela neco jineho. Proste si zvykla, vyhovuje ji a stejne tak cele rade lidi. A bohuzel jako u vseho co se dobre prodava, bude hodne lidi syslit posledni penize, aby to meli taky. Na tom neni nic divneho, kazdy podobny produkt co je zrovna in takhle dopadne, iphone nevyjimaje. A jen jako perlicku, jedine co ji zaujalo jako zajimava alternativa z toho co u me videla je Windows Phone 7 (Omnia 7 sveho casu). Proste masovy trh hleda produkt zamereny na masy a to je presne iPhone. Tahle kategorie neresi, ze ma neco vetsi displej a rychlejsi procesor. Je jim to jedno. Sam mam Galaxy Nexus, ale po mych zkusenostech s droidy (Nexus S, Defy, Galaxy Note) je tohle prvni Android, ktery bych se nebal nekomu typu muj tata doporucit.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím! Sám osobně znám ze svého okolí (shodou okolností oba strejdové) lidi, kteří chtějí přesně to, co Vaše manželka! Oba jsou vysocí manažeři a prostě jim to vyhovuje...jak to funguje. Žádné zbytečné funkce navíc neřeší a používají v podstatě volání/sms/internet/kalendář/foťák. Pro lidi co jim toto vyhovuje je ideální :-) On časem člověk stejně zjistí, že víc nepotřebuje. Pokud ano, v dnešním světě jako jedinou alternativu vidím Android. Můj otec (52 let) má moji stařičkou G1 s Androidem 2.2 a nestěžuje si. Dělá všechno co potřebuje...ovšem stejně tak jako výše zmíněným dvou manažerům by to stejně tak mohl splnit kdejaký dumbphone za polovic.

      Smazat

Prosím o to, aby se komentující při odpovědi odprostili od emocí.